Opening Rett expertise-centrum

Het  Rett expertise-centrum is een initiatief van het Gouverneur Kremers Centrum van het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC) en Stichting Terre. Binnen het Rett expertisecentrum werken medewerkers van verschillende afdelingen van het Academisch Ziekenhuis nauw samen, waaronder  afdelingen zoals de klinische genetica,de pediatric intensive care unit, afdeling klinische neurofysiologie, de afdeling erfelijke metabole ziekten en de metabolic health research unit. Ook maakt het centrum deel uit van het Europese Rett syndroom netwerk van onderzoekers ( European Scientific  Rett Research Association,ESSRA group).

Peeters_openingDe eerste mijlpaal is bereikt. Het Rett expertise-centrum is feestelijk geopend op 24 september 2011. De presentaties van dr. Eric Smeets, promovendus Nicky Halbach en kinderintensivist dr. Dick van Waardenburg  van het expertisecentrum waren duidelijk. Het is goed te zien met hoeveel enthousiasme en vooral  interesse in de Rett patiënten men aan het werk is. De aanwezigheid van drs. Guy Peeters (de voorzitter van raad van bestuur van het MUMC) was voor alle betrokkenen van grote betekenis.

Bartho Braat (ambassadeur Rett syndroom) was uiteraard deze dag ook aanwezig. Hij heeft voor Stichting Terre vaak sponsorcheques in ontvangst genomen en ons geholpen om het project Hersenstamonderzoek te promoten.

Bartho_openingTijdens de afsluiting van het officiële gedeelte van de opening overhandigde Stichting Terre aan prof. Leopold Curfs (directeur Gouverneur Kremers Centrum van het Academisch Ziekenhuis Maastricht) het gedicht  “Welkom in Holland”. Een bijzonder gedicht waarin alle ouders en familieleden van Rett patiënten zich herkennen.De openingceremonie werd ingeluid door de onthulling van de onderzoeksapparatuur, waarna klinisch fysicus Jos  Reulen met gepaste trots uitleg gaf over de nieuw ontwikkelde  apparatuur.

“Welkom Holland” zou ook een mooie in openingszin kunnen zijn van het Europese Rett Syndroom Congres. Stichting Terre maakte bekend samen met de Nederlandse Rett Syndroom Vereniging in 2013 het congres in Nederland te organiseren.

Yente_opening

De middag werd afgesloten met een borrel!

Yente_openingStichting Terre bedankt alle aanwezigen voor alle mooie woorden, kadootjes en de donatie van de ouders van Rett meisje  Fenna ten Have. Het was de eerste mijlpaal en daar zal het niet  bij blijven. Stichting Terre heeft nog genoeg ideeën over projecten die gerealiseerd kunnen worden.