Wie is Terre

Terre is op 3 september 2016 overleden aan de gevolgen van het Rett syndroom. Zij is 11 jaar geworden.

Terre is geboren op 5 mei 2005 en is de dochter van Rob en Nathalie en het zusje van Yente en Robin. Sinds 25 juni 2007 is bekend dat ze het syndroom van Rett heeft.

Vanaf haar geboorte heeft Terre vaak en voor lange perioden in het ziekenhuis gelegen voor de symptomen die bij het Rett syndroom horen. Het heeft echter erg lang geduurd voordat de diagnose bij haar kon worden vastgesteld. Geen enkel meisje met het Rett syndroom is gelijk. Wel kunnen we zeggen dat Terre een ernstige variant had.

Terre kon niet zelfstandig zitten, staan en lopen. Ook had ze ernstige ademhalingsklachten en moeilijk instelbare epilepsie. Ze kon, zoals alle meisjes met Rett, haar handen niet goed gebruiken en kon niet praten. Ondanks haar meervoudige handicap was zij heel vrolijk en had ze een aanstekelijke lach. Ze kon genieten van kijken naar de dingen en mensen om haar heen.

Terre zou nooit een economische bijdrage leveren aan deze maatschappij, maar zij haalde bij iedereen in haar omgeving het beste naar boven. Een minstens zo belangrijke bijdrage!